Information

Skruvtrågen finns i två standardutföranden, U-tråg och rörtråg. Rörtrågen är vanligast vid matade skruvar men förekommer också vid transporterande skruvar för lätthanterliga material där man har mindre krav på åtkomlighet. Varje skruvtyp finns i 8 standardstorlekar och kan förses med in- och utloppsstosar enligt standard eller enligt kundönskemål. Tråg kan utföras i svart eller rostfritt material.

 

Skruvgavlarna som är lika för såväl U-tråg, som rör-tråg, har fristående stålagerhus och packboxar vid axelgenomföringarna. Detta lagringssätt ger lång livslängd, tillåter värmeexpansion av skruvaxel samt förhindrar det transporterande materialet att komma i kontakt med lagren.

Rensluckor där del av trågbotten kan öppnas utföres  gångjärnsupphängda med länkskruvsfästen som medger snabböppning och efterjustering för maximal tätning mot tråg. Gångjärnupphängda inspektionsluckor med efterjusteringsmöjlighet klarar högt ställda tätningskrav.

Varvtalsvakt av induktiv typ finns som standard till samtliga skruvar. Varvtalsvakten placeras skyddad i stödgaveln.

Skruvar av U-trågstyp är försedda med lätt avtagbara, formbockade lock i 1,5 m sektioner fastsatta med klämöverfall, vilket förenklar demontering och montering vid service och inspektion.

Axlar utföres som massiv-axel eller rör-axel beroende på skruvlängd. Samtliga axeltyper centreringssvarvas för att undvika kast. Gängorna skäres ur plåt, svetsas till paket, dras ut i rätt läge och svetsas till axel. Denna metod ger full gängtjocklek vid gängperiferin, där slitaget är som störst. Gängorna anpassas alltid till det transporterade materialet och finns i flera materialkvaliteter bl.a S235JRG2, Hardox 400, EN 1.4301, EN 1.4436. Olika gängformer samt hårdbeläggning av gängperiferin förekommer.

Skruvtransportörerna förses som standard med drivenheter bestående av:

Kortsluten el-motor, tappväxel samt kilremstransmission med skyddskåpa. Även andra typer av drifter t.ex tappväxelmotor, kuggväxelmotor med kedjetransmission eller variatorer förekommer.